JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Feit, fake of filter

Bewust worden van de gekleurde/gemanipuleerde beelden om jouw heen en weten welke technieken hiervoor worden gebruikt.

Feit, fake of filter
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Beamer en mentimeter
In te zetten bij:
Burgerschap / Mediawijsheid

Competentie

Begrip: Herkent de primaire doelstellingen van mediaboodschappen: onderscheidt commerciële van informerende boodschappen.

Thema

Jezelf online profileren

Lesdoelen

  • De student kan onderscheid maken tussen gemanipuleerde beelden en echte beelden.
  • De student begrijpt welke technieken er in worden gezet om beelden te manipuleren

Te leveren producten

Analyses van foto’s/profielen in bewerkingsapps

Beginsituatie

.

Vooruitkijken - 30 min

Je uiterlijk ‘een tikkeltje’ veranderen, op Facebook alleen berichten posten over die ene dag dat je bij een concert was, reality programma’s die deelnemers en volgers misleiden. Het manipuleren van de werkelijkheid voor meer fans, volgers en kijkcijfers wordt steeds meer geaccepteerd.

 

Opdracht 1

Kijk samen met jouw studenten naar de trailer van seizoen 2. Trailer UnREAL.

Bespreek met je studenten:

  • Wat vinden jullie ervan dat zij deze deelnemers en kijkers zo manipuleren?
  • Welke programma’s ken jij nog meer waarvan jij denkt dat ze gemanipuleerd zijn?
  • Hoe ga je om met dit soort programma’s?
  • Welke technieken gebruiken zij om beeld te manipuleren? (Denk hierbij aan montage van beelden, zodat ze een bepaalde situatie creëren. Bewerken van beelden. Scripten.)

Backstage bij NOS Nieuws, is ook een leuk kijkje achter de schermen van een tv-programma. Dit filmpje laat ook goed zien hoe je als kijker gemanipuleerd wordt.

Uitvoering - 20 min

Stel de volgende vraag aan je studenten klassikaal of met Mentimeter.

  • Welke app(s) heb jij op je telefoon waarmee je de werkelijkheid bewerkt? Denk aan Snapchat, Facetune, Instagram, Happn, Tinder, Selfie Gym en Abs Booth, Eye Color Changer.

Laat iedere student een van die apps die al op hun telefoon staat analyseren: hoe kleurt deze de werkelijkheid? Maak een foto/analyseer het profiel.

Omschrijf wat ze doen met:

  • filters (wat gebeurt er in die filter?)
  • huid egaliseren
  • aanpassingen in formaat gezicht (smallere neus en kaak, grotere ogen)
  • alleen maar positieve berichten
  • jij bepaalt wat je vertelt
  • mogelijkheid tot nepinformatie delen

Terugkijken - 10 min

Laat studenten in groepen van 4 aan elkaar terugkoppelen hoe zij zien dat deze apps de werkelijkheid kleuren.

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie