JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Emoticons

Studenten gebruiken emoji’s dagelijks en weten dat verschillende emoji’s ingezet worden met een andere betekenis. Ondanks deze voorkennis denken de studenten niet verder na over de geschiedenis of het effect van deze beeldtaal.

Emoticons
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
1 | 2 | 3 | 4
Benodigdheden:
Padlet | Bitmoji/ Moji Maker
In te zetten bij:
Burgerschap / Nederlands / SLB

Competentie

De student weet de meer evidente effecten van het toenemend media-gebruik op het menselijk bestaan te benoemen, zoals: het feit dat media altijd en overal aanwezig zijn, dat we altijd met elkaar in verbinding staan, dat er steeds meer informatie op ons af komt, etc.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Emoji’s

Lesdoelen

  • Studenten kunnen uitleggen hoe emoji’s zijn ontstaan
  • Studenten denken na over het gebruik van hun eigen beeldtaal en zijn in staat een ontbrekende emoji te ontwerpen

Te leveren producten

Eigen emoji

Beginsituatie

Studenten gebruiken emoji’s dagelijks en weten dat verschillende emoji’s ingezet worden met een andere betekenis. Ondanks deze voorkennis denken de studenten niet verder na over de geschiedenis of het effect van deze beeldtaal.

Vooruitkijken - 20 min

We communiceren steeds vaker in beeldtaal. Dit is versterkt sinds de komst van emoji’s, maar weet jij wat alle emoji’s betekenen? (NOS op 3).

De Japanse Shigetaka Kurita heeft de emoji’s bedacht in 1998. Toen werden berichten vooral via sms verstuurd en had je een maximum van 140 tekens. Om zo goed mogelijk gebruik te maken van deze tekens, bedacht hij de emoji. De uitdrukking is niet voor niets een foto zegt meer dan duizend woorden dus misschien doet een emoji dat ook wel!

Vraag aan de klas: waar staat het woord emoji voor?
Antwoord: de e staat voor beeld en moji voor karakter, samen dus beeldkarakter.

Niet alleen is de emoji in Japan uitgevonden. De Japanners gebruiken er vandaag de dag ook veel meer. De Japanse versie van WhatsApp, Line, heeft veel meer emoji’s dan dat wij hier hebben (Parool).

Laat de studenten de emoji’s van Line opzoeken:

  • Welke vind jij het leukst?
  • Zou je deze emoji’s ook willen gebruiken?

De ontwikkelingen in Line worden in de gaten gehouden door andere bedrijven zoals WhatsApp en Apple. Zo had Line al langer de functie dat je bij het typen van een woord de suggestie kreeg om de bijbehorende emoji in te zetten, tegenwoordig heeft WhatsApp deze functie ook.

Wil je een emoji toevoegen? Dat kan! Een officiële aanvraag indienen doe je via: https://unicode.org/emoji/proposals.html. Elke aanvraag moet namelijk door de strenge selectie van Het Unicode Consortium.

Door de aanvraag van tiener Rayouf is er een emoji toegevoegd met hoofddoek, ook de roodharige emoji is na een lange tijd toegevoegd. Toch zijn we er daarmee nog lang niet, want er zijn geen emojis met een afro, een keppeltje of genderneutrale emojis.

Uitvoering - 30 min

Basisopdracht

Welke emoji mis jij? Ontwerp de missende emoji via de applicatie Bitmoji of Moji Maker.

Extra mogelijkheid: je kan de opdracht specifieker maken door het te koppelen aan de branche waar ze voor leren. Is er een emoji voor het beroep dat ze gaan uitoefenen? Missen er misschien emoji’s voor attributen die op de werkvloer worden gebruikt. Daarnaast je de studenten na afloop een verhaal van verschillende eigen emoji’s laten maken.


Opdracht vereenvoudigd – Extra uitleg

Welke emoji mis jij? Teken de missende emoji op papier.


Verdiepingsopdracht

Welke emoji mis jij? Leg het uit aan een klasgenoot want iemand anders gaat jouw missende emoji ontwerpen via de applicatie Bitmoji of Moji Maker.

Terugkijken - 10 min

De verschillende emoji’s worden klassikaal gedeeld met een educatieve tool zoals Padlet.

Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie