JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Emoji’s

Studenten gebruiken emoji’s dagelijks en weten hoe ze verschillende emoji’s met een andere betekenis inzetten. Ondanks deze voorkennis denken zij niet verder na over de geschiedenis of het effect van deze beeldtaal.

Emoji’s
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
1 | 2 | 3 | 4
Benodigdheden:
Device per student | Bitmoji of Moji Maker
In te zetten bij:
Burgerschap | Nederlands | SLB

Competentie

Toepassingen exploreren.

Creëren met media.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Emoji’s.

Lesdoelen

  • De student kan uitleggen hoe emoji’s zijn ontstaan;
  • De student denkt na over het gebruik van beeldtaal en is in staat een ontbrekende emoji te ontwerpen.

Te leveren producten

Een eigen emoji.

Beginsituatie

De student gebruikt emoji’s dagelijks en weet dat verschillende emoji’s ingezet worden met een andere betekenis. Ondanks deze voorkennis denkt de student niet verder na over de geschiedenis of het effect van deze beeldtaal.

Vooruitkijken - 20 min

Vertel dat we steeds vaker communiceren in beeldtaal. Dit is versterkt sinds de komst van emoji’s, maar weet jij wat alle emoji’s betekenen? (NOS op 3).

De Japanse Shigetaka Kurita heeft de emoji’s bedacht in 1998. Toen werden berichten vooral via sms verstuurd en had je een maximum van 140 tekens. Om zo goed mogelijk gebruik te maken van deze tekens, bedacht hij de emoji. De uitdrukking is niet voor niets een foto zegt meer dan duizend woorden dus misschien doet een emoji dat ook wel.

Vraag aan de klas: waar staat het woord emoji voor?
Antwoord: de ‘e’ staat voor beeld en ‘moji’ voor karakter, samen dus beeldkarakter.

Niet alleen is de emoji in Japan uitgevonden. De Japanners gebruiken er vandaag de dag ook veel meer. De Japanse versie van WhatsApp, Line, heeft veel meer emoji’s dan dat wij hier hebben (Parool).

Laat de studenten de emoji’s van Line opzoeken:

  • Welke vind jij het leukst?
  • Zou je deze emoji’s ook willen gebruiken?

De ontwikkelingen in Line worden in de gaten gehouden door andere bedrijven zoals WhatsApp en Apple. Zo had Line al langer de functie dat je bij het typen van een woord de suggestie kreeg om de bijbehorende emoji in te zetten, tegenwoordig heeft WhatsApp deze functie ook.

Wil je een emoji toevoegen? Dat kan! Een officiële aanvraag indienen doe je via: https://unicode.org/emoji/proposals.html. Elke aanvraag moet namelijk door de strenge selectie van Het Unicode Consortium.

Door de aanvraag van tiener Rayouf is er een emoji toegevoegd met hoofddoek, ook de roodharige emoji is na een lange tijd toegevoegd. Toch zijn we er daarmee nog lang niet, want er zijn geen emojis met een afro, een keppeltje of genderneutrale emojis.

Wil je weten wie er bepaalt welke emoji’s goedgekeurd worden, kijk dan ook deze video van NOS op 3.

Uitvoering - 30 min

Opdracht 1

Vraag aan de studenten:

Welke emoji mis jij? Ontwerp de missende emoji via de applicatie Bitmoji of Moji Maker.

Tip: je kunt de opdracht specifieker maken door het te koppelen aan de branche waar ze voor leren. Is er een emoji voor het beroep dat ze gaan uitoefenen? Missen er misschien emoji’s voor attributen die op de werkvloer worden gebruikt. Daarnaast je de studenten na afloop een verhaal van verschillende eigen emoji’s laten maken.


Opdracht vereenvoudigd

Vraag aan de studenten:

Welke emoji mis jij? Teken de missende emoji op papier.


Verdiepingsopdracht

Laat studenten nadenken over hun emoji-gebruik. Welke emoji’s gebruiken ze nu die ze in hun toekomstige werkcontext misschien niet meer zouden gebruiken? En waar komt dat door? Laat studenten met elkaar in gesprek gaan over de verschillende contexten waarin emoji’s gebruikt kunnen worden en wanneer een emoji misschien ongeschikt is.


 

Terugkijken - 10 min

De verschillende emoji’s worden klassikaal gedeeld met een educatieve tool zoals Padlet.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie