JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Emoji’s

Studenten denken na over de verschillende interpretaties van emoji’s en bespreken deze met elkaar.

Emoji’s
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
1 | 2 | 3 | 4
Benodigdheden:
Padlet
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid | SLB

Competentie

  • Discussiëren over media
  • Reflecteren op mediagebruik
Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

De verschillende interpretaties van emoji’s.

Lesdoelen

  • Studenten kunnen uitleggen hoe emoji’s ontstaan en hoe je ze aanvraagt;
  • Studenten lichten hun eigen interpretaties van een emoji toe;
  • Studenten discussiëren over de verschillende interpretaties van emoji’s.

Te leveren producten

Een bijdrage aan een gezamenlijke Padlet met verschillende interpretaties van een emoji.

Beginsituatie

Studenten maken dagelijks gebruik van emoji’s maar hebben nog niet gereflecteerd op de verschillende interpretaties die er zijn van emoji’s.

Vooruitkijken - 15 min

Begin de les met een korte inleiding over emoji’s. Vertel dat we veel communiceren in ‘beeldtaal’, wat sinds de komst van emoji’s alleen maar versterkt is. 

De Japanse Shigetaka Kurita heeft de emoji’s bedacht in 1998. Toen werden telefoonberichten via sms verstuurd en had je een maximum van 140 tekens. Om zo goed mogelijk gebruik te maken van deze tekens, bedacht hij de emoji. De uitdrukking is niet voor niets een foto zegt meer dan duizend woorden, dus misschien geldt dat voor een emoji ook wel. 

Vraag* aan de klas: Kijk eens naar je meestgebruikte emoji’s. Welke gebruik jij het meest? En wat bedoel je ermee als je die stuurt?

*Afhankelijk van de groepsgrootte kun je dit klassikaal bespreken, of je studenten via Mentimeter een emoji laten insturen met in één zin wat zij ermee bedoelen.

Tip: je kunt er ook voor kiezen om studenten te laten kiezen uit een lijstje emoji’s. Enkele suggesties:

  • 😂 (is dit huilen van het lachen of juist sarcastisch bedoeld?)  
  • 🧢 (een sportief petje of is iets een leugen?) 
  • 💀 (ga je dood van het lachen of bedoel je echt ‘de dood’?) 
  • 👍 (goed bezig of passief-agressief?) 
  • 😭 (heel verdrietig of juist heel grappig?) 

Mis je een bepaalde emoji? Je kunt zelf een emoji aanvragen! Een officiële aanvraag indienen doe je via: https://unicode.org/emoji/proposals.html. Elke aanvraag moet namelijk door de strenge selectie van Het Unicode Consortium.

Op deze manier is ooit de emoji met hijab toegevoegd door de aanvraag van Rayouf Alhumedhi. Zij startte op 15-jarige leeftijd een campagne rondom de representatie van Moslim vrouwen in technologie. Er is zelfs een documentaire over dit verhaal gemaakt, “The Emoji Story”. Hierin is te zien is hoe Unicode officieel emoji’s goedkeurt en beslist welke nieuwe emoji’s er jaarlijks worden toegevoegd. Deze selectie wordt dan overgenomen door bedrijven als Apple, Microsoft en Google. Meer informatie hierover kun je o.a. vinden in dit artikel van NPR.

Voor een meer uitgebreide uitleg over de goedkeuring en regels rondom emoji’s kun je deze video van NOS op 3 kijken.

Uitvoering - 30 min

Opdracht 1

Zet een gezamenlijke Padlet (of vergelijkbare tool voor online samenwerken) klaar voor je studenten om op te werken.  

Studenten kiezen in tweetallen één emoji uit die ze gaan bekijken vanuit meerdere perspectieven. Jij als docent kunt ervoor kiezen om studenten een lijstje te geven om uit te kiezen (bijvoorbeeld door alvast tien emoji’s op de Padlet te plaatsen) of om studenten de vrijheid te geven om zelf een emoji uit te kiezen. 

Om deze opdracht te doen bespreken ze in tweetallen de volgende vragen: 

  • Wat betekent deze emoji voor jou persoonlijk?
  • Wat denk je dat anderen bedoelen als ze deze emoji gebruiken?
  • Kan deze emoji meerdere betekenissen hebben? Noem minimaal twee voorbeelden. 
  • Is deze emoji positief of negatief bedoeld? Of kan dat verschillen? 

Na het bespreken van deze vragen, werken de tweetallen hun antwoorden uit in een kort verhaal en plaatsen dit samen met de emoji op de gedeelde Padlet.


Opdracht vereenvoudigd

Laat de studenten in tweetallen of groepjes alleen de eerste twee vragen bespreken en bijdragen aan de Padlet.


Verdiepingsopdracht

Laat studenten in hun tweetallen ook nog nadenken over de volgende vragen:

  • Als je je verplaatst in verschillende groepen mensen (denk aan verschillende leeftijden, culturen, vrienden), zou de betekenis van de emoji dan nog kunnen veranderen? Hoe?
  • In welke situatie zou deze emoji voor verwarring, of zelfs ruzie, kunnen zorgen?
  • Is deze emoji ooit veranderd van betekenis denk je? Bijvoorbeeld eerst serieus en nu grappig?

 

Terugkijken - 15 min

Bespreek de bijdragen op de Padlet in de klas. Herkennen studenten zich in de verschillende interpretaties van mede-studenten? Waarom wel of niet? En wat nemen studenten mee uit deze les voor hun emoji-gebruik? Zijn er studenten die vanuit persoonlijke ervaringen bijdragen van anderen herkennen? 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie