E-mails leren schrijven
In te zetten bij:
SLB | Nederlands
Competentie
Thema
Jezelf online profileren.
Lesdoelen
- De student kan benoemen wat de regels zijn voor het opstellen van een formele e-mail;
- De student kan vertellen op basis waarvan je kunt bepalen hoe formeel of informeel zij een e-mail moeten opstellen.
Te leveren producten
Formele en informele e-mail.
Beginsituatie
Studenten gebruiken verschillende communicatiekanalen zoals WhatsApp, e-mail en mogelijkheden via sociale media. De studenten hebben moeite met het stroomlijnen van inkomende communicatie en vinden het lastig om een verschil te maken in formele en informele communicatie.
Vooruitkijken - 20 min
Opdracht 1
Bespreek de volgende vragen met studenten:
- Komt jouw persoonlijke mail binnen op je telefoon?
- Komt jouw schoolmail binnen op je telefoon?
- Wanneer reageer jij op je mail? (Direct, op vaste tijdstippen op de dag, als je tijd hebt)
- Wat verwacht jij van anderen in het reageren op e-mail? Binnen hoeveel tijd verwacht jij een reactie?
- Wat verwacht een docent van jou?
- En wat verwacht je baas (relateren aan bijbaan/stage) van jou?
Deze vragen kunnen ook met behulp van AnswerGarden of Mentimeter worden gesteld.
Uitvoering - 30 min
Uitleg
Hoe schrijf je een goede formele e-mail?
Inspiratie:
Bespreek de volgende thema’s:
- Aanhef: geachte/beste. Hoe schrijf je de naam van de ontvanger?;
- Doel van een e-mail: wat wil je vertellen of bereiken en wanneer komt dit aan bod?;
- Bondig schrijven: bedenk vooraf wat in de mail moet en lees na afloop de tekst na. Kan je zinnen samenvoegen? Lijken argumenten veel op elkaar? Schrap woorden die overbodig zijn;
- Zakelijk schrijven: gebruik je u of je/jij? Welke woorden zijn nog meer zakelijk?
- Correct Nederlands: gebruik autocorrectie of laat het nalezen;
- Bijlagen toevoegen: hoe doe je het? En geef je uitleg over de bijlagen in de mail?;
- Verschil tussen cc en bcc: wat wil je bereiken met het toevoegen van een lezer?
Opdracht 2
Laat studenten individueel een formele e-mail schrijven naar een van de volgende doelgroepen:
- Toekomstig werkgever
- Docent
- Restaurant waar je een tafel wilt reserveren
- Een bedrijf: klacht over product
Hier hebben de studenten 15 minuten voor. Vervolgens laat je studenten feedback geven op elkaars e-mails.
Terugkijken - 10 min
Tot slot bespreek je klassikaal welke punten van feedback er waren op de e-mails. Zodat iedereen weet waar je extra goed op moet letten bij het opstellen van een goede e-mail.
Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie