JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Debatteren over privacy

Aan de hand van verschillende kunstwerken van hedendaagse kunstenaars leren studenten debatteren over privacy en persoonsgegevens.

Debatteren over privacy
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
-
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid | Nederlands

Competentie

De student beseft hoe het eigen mediagebruik invloed heeft op de eigen levensstijl. Kan analyseren hoe de eigen mediaconsumptie van invloed is op de eigen kijk op de wereld (‘je bent wat je surft/kijkt/speelt/downloadt’).

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Privacy

Lesdoelen

  • De student kan tips geven over hoe je verstandig omgaat met persoonlijke gegevens
  • De student kan uitleggen hoe een debat is opgebouwd
  • De student kan meerdere argumenten formuleren die zijn geïllustreerd met voorbeelden

Te leveren producten

Een constructief debat over privacy.

Beginsituatie

De student kan niet uitleggen hoe het met zijn online privacy is gesteld.

Vooruitkijken - 5 min

De meeste mensen formuleren dagelijks hun mening op kleine onderwerpen. Daarnaast vinden er regelmatig discussies plaats, maar niet iedereen neemt deel aan een debat. Een debat is dan ook iets anders dan een discussie.

Eisen die aan een goede debater worden gesteld:

1) stelling nemen
2) uitleggen argumenten
3) voorbeelden noemen

Politici gaan in Nederland regelmatig met elkaar in debat. De beelden van de Tweede Kamer zijn voor velen wel bekend, maar niet overal gaat het er zo aan toe. Want waar de Nederlandse politici debatteren via een voorzitter, debatteren de Britten op een andere manier.

Uitvoering - 45 min

Persoonsgegevens zijn gegevens die rechtstreeks verbonden zijn aan jou. Het gaat om informatie die zegt wie jij bent. Dat kan je naam zijn, maar ook een e-mailadres waar je naam in is verwerkt. Een studentnummer dat gekoppeld is aan één iemand is daarmee ook een persoonsgegevens. Allemaal data waar verstandig mee moet worden omgegaan.

Maak een keuze in een van de onderstaande onderwerpen. Bekijk het materiaal klassikaal en stel aan de hand van het bekeken onderwerp een debat op.

  1. De kunstenaar Willem Populier heeft een expositie gemaakt over foto’s die onbekende mensen achterlaten op computers in winkelcentra.
  2. In de donkere kamer van kunstenaar Timo Toots worden bezoekers geconfronteerd met hun digitale voetafdruk.
  3. Wat zet je wel en niet op Twitter? Tweets blijven bestaan. De context valt weliswaar na enige tijd weg, maar de tekst blijft over.
  4. Kunstenaar Jon Rafman heeft een project gemaakt van fascinerende foto’s die door de negen camera’s (‘the nine eyes’) van de Google auto’s zijn gemaakt.

Stellingen die gebruikt kunnen worden naar aanleiding van bovenstaande suggesties:

  • Persoonlijke informatie dat achtergelaten wordt, mag door iedereen worden gebruikt
  • Alleen de overheid mag vragen om je paspoort of een kopie ervan
  • Twitter moet verplicht worden om tweets die ouders zijn dan 5 jaar te verwijderen
  • De auto’s van Google Street View moeten vaker door één straat rijden zodat er uiteindelijk beelden kunnen worden gebruikt waarop geen mensen te zien zijn

 

Terugkijken - 10 min

Er kan een prijs worden uitgereikt aan de beste debater. Door middel van Mentimeter kunnen stemmen uitgebracht worden door alle studenten.

 

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie