JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

De werking en de beïnvloeding door het internet

De student ervaart hoeveel invloed het internet heeft op zijn of haar dagelijks leven.

De werking en de beïnvloeding door het internet
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Beamer, laptop, schrijfmateraal, Template Life Needs Internet
In te zetten bij:
SLB | Nederlands | Burgerschap | ICT

Competentie

De student consumeert en gebruikt media zonder te weten of zich af te vragen hoe deze gemaakt zijn. De student heeft basaal begrip van de bedieningslogica van nieuwe media apparaten en toepassingen. Gebruikt e-mail, internet, mobiele telefoon en sms wanneer dat door de omgeving gevraagd wordt, maar doet dit niet uit eigen beweging. Onderzoekt de mogelijkheden die nieuwe media bieden niet actief.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

De werking van en de beïnvloeding door het internet.

Lesdoelen

De student kan benoemen wat voor invloed het wereldwijde internet op zijn/haar dagelijks leven heeft.

Te leveren producten

  • Betoog over de invloed van het internet;
  • Maken van een spel (bijv. Triviant, Ganzenbord);
  • Schrijf de brief aan “Life Needs Internet”.

Beginsituatie

De student beschikt over een beperkte kennis van de achtergrond van nieuwe mediatechnologieën.

Vooruitkijken - 20 min

Voorkennis activeren/inventariseren. Video kijken over project Life Needs Internet. Hoe zou je leven veranderen zonder internet?

Uitvoering - 30 min

Basisopdracht

Elk tweetal krijgt een van onderstaande vragen en zoekt het antwoord op. Na afloop worden de vragen en antwoorden besproken.

Tip: afhankelijk van de groep is het mogelijk om bij het bespreken van de antwoorden de studenten koppelingen te laten maken tussen de begrippen. Bijvoorbeeld: wat is het verband tussen het begrip ‘server’ en ‘datacentrum’?

  1. Wat is een IP-adres?
  2. Wat is DNS?
  3. Wat is een server?
  4. Waarom is een datacentrum nodig? Wat gebeurt er in een datacentrum?
  5. Hoe kan een mailtje van de ene computer naar de andere computer worden gestuurd?
  6. Wat is een FTP?
  7. Wat is intranet?
  8. Wat is CMS?
  9. Wat doet een cookie?
  10. Wat is een deeplink?
  11. Wat is POP? En wanneer kan je het gebruiken?
  12. Wat is RSS?
  13. Wat kan je het best gebruiken op een website .jpg, .png of .gif? En waarom?
  14. Wat is CSS en wat kan je ermee?
  15. Hoe werkt een firewall?
  16. Waar heb je een plug-in voor nodig?

Na het zoeken en bespreken van de antwoorden op de vragen, beginnen de studenten met het maken van de te leveren producenten.

Overige opdrachten:

  • Betoog over de invloed van het internet. Daarbij kan het helpen om verschillende stellingen te bespreken. Voorbeelden van stellingen:
    1. Internet is verslavend
    2. Door internet is er minder persoonlijk contact tussen mensen
    3. Door internet hebben mensen geen privacy meer
    4. Door internet ben je sneller op de hoogte van het laatste nieuws
    5. Door internet kan je beter laten zie wie je bent
  • Maken van een bordspel (oa. Ganzenbord, triviant enz)
    • Tip: er zijn verschillende templates online te vinden. Hierdoor kunnen studenten zich focussen op het opstellen van de vragen/opdrachten.
  • Schrijven van een brief aan “life needs internet”
    • Het format van de brief en meer informatie over het project is te vinden op de website van Life Needs Internet.

Extra instructie

Denk bij de voorbereiding al na over de indeling van de studenten en de indeling van de ruimte. Dit bespaart tijd en rust bij de start van de basisopdracht. Het schrijven van de brieven (betoog en het advies) kunnen als huiswerk worden opgegeven en de volgende les worden besproken.

Het maken van het spel werkt goed in groepjes van 3 of 4 studenten.


Verdiepingsopdracht

De studenten die de vragen sneller beantwoorden kunnen de toepassingen zoeken op hun laptop.

Terugkijken - 10 min

  • Twee brieven worden klassikaal door de studenten voorgelezen en besproken.
  • De betogen worden klassikaal doorgesproken.
  • De spellen worden door elkaar gespeeld.

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie