JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Big data en privacy

Hoe weten bedrijven waar jouw interesses liggen en waarom is deze informatie geld waard? De studenten duiken in de wereld van big data en privacyregelgeving.

Big data en privacy
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Artikel uit de les
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid

Competentie

Thema

Privacy

Lesdoelen

  • Studenten kunnen uitleggen wat big data is;
  • Studenten kunnen bedenken wat bedrijven van hen willen weten;
  • Studenten leren wat de invloed van bedrijven is en wat dit betekent voor hun privacy.

Te leveren producten

Verslag

Beginsituatie

De studenten hebben de les Big Data gevolgd.

Vooruitkijken - 20 min

Leg uit hoe bedrijven gepersonaliseerd adverteren en hoe cookies werken.

Met big data kunnen bedrijven persoonlijke advertenties maken. Microsoft heeft LinkedIn gekocht voor 26 miljard euro. Dat is behoorlijk veel geld, dus blijkbaar heeft Microsoft dat over voor de gegevens die ze kunnen krijgen.

Linkedin had op het moment van de koop 433 miljoen gebruikers. Hoeveel is een profiel dan waard? Waarom zou Microsoft dit willen kopen? Welke producten hebben ze nu (Office, Skype, Outlook, Windows)?

Artikel NRC ‘ Psssst… paginaatje kopen?’ bespreken. Waarom is een facebookpagina veel waard? Wat doen bedrijven ermee? Een soepfabrikant koopt een receptenpagina en promoot zijn eigen product. Of een internetbedrijf koopt een jongerenpagina en plaatst linkjes die verwijzen naar websites die vol staan met zijn advertenties.

Hoe zorg je dan voor privacy? Gelukkig kan je de privacy-instellingen aanpassen. Samen gaan we kijken naar de instellingen van Facebook over advertenties op jouw pagina.

Uitvoering - 40 min

Opdracht 1

Je kunt sociale acties ontkoppelen van advertenties maar je kan ook ervoor zorgen dat je Facebookprofiel niet meteen de eerste hit is in google of dat je locatie verborgen blijft.

In Nederland kun je zelf bepalen wat anderen te zien krijgen. In sommige andere landen wordt dit deels gecontroleerd door de overheid. In China heeft de overheid bepaald dat Facebook, Twitter en YouTube niet mogen worden gebruikt. Dit wordt ook wel censuur genoemd.

Laat studenten naar hun eigen social media accounts gaan en laat hen kijken naar de instellingen. Is alle informatie openbaar te bekijken?

Opdracht 2

Geef op de volgende vragen antwoord. Lever het verslag voor de volgende les in door het te mailen je docent.

  • Waarom denk je dat Chinezen geen gebruik mogen maken van Facebook, Twitter en Youtube?
  • Waar maken Chinezen wel gebruik van?
  • Wat vind je ervan dat Chinezen geen gebruik mogen maken van Facebook, Twitter en Youtube?
  • Denk je dat het voor Chinezen een probleem is dat ze het niet kunnen gebruiken?
  • Zoek op welke woorden Chinezen online niet mogen gebruiken en hoe lossen Chinezen dit probleem op?

Terugkijken - 0 min

Elke student ontvangt schriftelijk feedback op het verslag.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie