JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Big data en privacy

Hoe weten bedrijven waar jouw interesses liggen en waarom is deze informatie geld waard? De studenten duiken in de wereld van big data en privacyregelgeving.

Big data en privacy
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Device per student
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid

Competentie

Thema

Privacy.

Lesdoelen

  • De student kan uitleggen wat big data is;
  • De student kan bedenken wat bedrijven van consumenten willen weten;
  • De student weet wat de invloed van bedrijven is en wat dit betekent voor privacy.

Te leveren producten

Verslag.

Beginsituatie

De studenten hebben de les Big Data gevolgd.

Vooruitkijken - 20 min

Leg uit hoe bedrijven gepersonaliseerd adverteren en hoe cookies werken.

Met big data kunnen bedrijven persoonlijke advertenties maken. Microsoft heeft LinkedIn gekocht voor 26 miljard euro. Dat is behoorlijk veel geld, dus blijkbaar heeft Microsoft dat over voor de gegevens die ze kunnen krijgen.

LinkedIn had op het moment van de koop 433 miljoen gebruikers. Hoeveel is een profiel dan waard? Waarom zou Microsoft dit willen kopen? Welke producten hebben ze nu (Office, Skype, Outlook, Windows)?

Particulieren kunnen ook Instagram accounts met volgers kopen. Bijvoorbeeld via Social Tradia. Als je met studenten klassikaal de website bekijkt, zie je dat je uit verschillende categorieën kunt kiezen. Voor wie zou het bijvoorbeeld handig zijn om een ‘Food’pagina met veel volgers te kopen? Of een pagina uit de categorie ‘Tech & science’? En waarom zijn de pagina’s met veel volgers zoveel waard denk je?

Hoe kun je nu nog je privacy waarborgen? Gelukkig kan je op de meeste social media apps nog de privacy-instellingen aanpassen. In deze les gaan jullie kijken naar de instellingen van de Instagram app voor wat betreft advertenties.

Uitvoering - 40 min

Opdracht 1

Laat studenten naar de advertentie instellingen van hun Instagram account kijken. Dat kan door op het eigen profiel op de drie streepjes rechtsboven te klikken. Vervolgens kies je ‘Instellingen’ of ‘Settings’ en ga je naar ‘Advertenties’ of ‘Ads’. Hier kunnen studenten bijvoorbeeld kiezen welke onderwerpen ze willen zien in advertenties en welke minder.

Opdracht 2

Studenten verwerken hun antwoorden op onderstaande vragen in een verslag. Dit verslag leveren ze aan het eind van de les in.

  • Wat vind je ervan dat bedrijven Instagram accounts met volgers opkopen om hun product of merk aan te prijzen?
  • Hoe kijk jij naar Instagram nu je dit weet? Is je blik veranderd? Of niet echt?
  • Wat vind je ervan dat in China het gebruik van social media zoals Facebook, Twitter en Youtube verboden is?
  • Denk je dat het voor de Chinese bevolking een probleem is dat ze het niet kunnen gebruiken?

Verdiepingsopdracht

Luister met de klas een stukje van de podcast Dagkoers van FD (23 juni 2022). Van 10:53 tot 12:15 wordt gesproken over de uitvinder van het world wide web, Tim Berners Lee. Tim vindt dat het internet stuk is, omdat de grote tech-reuzen data verzamelen over ons en daar gebruikersprofielen van maken. Op basis van die profielen is het mogelijk geweest om invloed uit te oefenen op het gedrag van mensen bijvoorbeeld bij de stemming voor de Brexit. Tim Berners Lee wil dit probleem oplossen door de data bij de gebruikers zelf te laten. Hij heeft met zijn bedrijf de data-kluis bedacht, een digitale kluis waardoor je zelf de beheerder blijft van je eigen data. 

Bespreek in de klas het korte fragment aan de hand van de onderstaande vragen:

  • Wat vinden jullie van het idee van een data-kluis? 
  • Van wie is jouw data?
  • Wie is er verantwoordelijk voor de privacy op internet?
  • Tim Berners Lee heeft het internet uitgevonden, kunnen we hem verantwoordelijk houden voor het internet van nu?

Terugkijken - 0 min

Elke student ontvangt schriftelijk feedback op het verslag.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie