JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Algoritmes niveau 3/4

Hoe werken algoritmes bij internet? En, wat zijn daar de effecten van op jou als gebruiker/consument?

Algoritmes niveau 3/4
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Laptops
In te zetten bij:
ICT

Competentie

  • Begrip: Begrijpen hoe media gemaakt worden
  • Gebruik: Oriënteren binnen mediaomgevingen

Thema

Privacy

Lesdoelen

  • De student denkt kritisch na over hoe mediabedrijven mediaboodschappen aanbieden en daarbij zo’n groot mogelijk publiek bereiken.
  • Studenten kunnen aangeven wat algoritmes zijn en hoe ze werken bij de nieuwe media.

Te leveren producten

n.v.t.

Beginsituatie

.

Vooruitkijken - 15 min

Hoe werken algoritmes bij internet? En, wat zijn daar de effecten van op jou als gebruiker/consument?

Uitvoering - 35 min

Wat is een algoritme?

Een aardige visuele representatie is deze infographic.

In programmeertaal wordt gebruik gemaakt van “if, then, else”.

D.w.z.:

  • If: je achtien jaar oud bent
  • Then: doe rij-examen
  • Else (zo niet): neem nog wat rijlessen en wacht af.

Je ziet dat verschillende personen op die manier op verschillende eindsituaties uitkomen.

Zo werkt Facebook ook. Bij Facebook kan het zó gaan:

  • If: je kattenfilmpjes liket
  • Then: gaat Facebook nog meer van die filmpjes laten zien, zodat je langer op Facebook blijft én laat Facebook advertenties op je scherm zien die met jouw interesse voor katten te maken heeft
  • Else (zo niet): gaat Facebook andere zaken voorschotelen en je standaard advertenties tonen

Je ziet dat verschillende personen op die manier op verschillende dingen te zien krijgen.

“Heb je je ooit afgevraagd waarom alle social media-apps gratis zijn? Dat is niet omdat hun makers gedreven worden door een filantropische drang om de wereld selfies te helpen delen. Het is omdat wij eigenlijk niet de klanten zijn, en het social media-platform eigenlijk niet het product is.

De adverteerders zijn de klanten. En het product dat wordt verkocht, is onze aandacht.

Denk er maar eens over na: hoe meer aandacht we aan Facebook, Twitter, een datingapp of andere social media besteden, hoe meer mogelijkheden het programma in kwestie heeft om ons gesponsorde posts te laten zien. En hoe meer informatie wij vrijwillig posten, hoe meer gepersonaliseerd de gesponsorde posts en apps kunnen zijn, hoe meer ze onze aandacht kunnen kapen en hoe meer winst ze voor het social media-bedrijf opleveren.” (Bron: Het laatste nieuws 20 maart 2018)

 

Meer uitleg en toelichting kun je hier vinden:

 

Opdracht 1

Bekijk een fragment van Zondag met Lubach.

  • 47sec. Hoeveel gebruikers heeft Facebook in NL?
  • 29 sec. Op welke grond censureerde Facebook de foto van het meisje dat na het vallen van de atoombom in Vietnam is vastgelegd?
  • 36 sec. Welke voorbeelden van censuur door Facebook noemt Arjen Lubach?
  • 19 sec. Waarom is Facebook geen betrouwbare nieuwsbron in het geval van de mevrouw die vertelt over haar zoon die geen baan kan vinden en het nieuws dat ze heeft gelezen dat ‘nieuwkomers in NL binnen vier maanden een baan krijgen’?
  • 48 sec. Wat betekent een nieuwsmonopolie?
  • 45 sec. Wat is een algoritme? Hoe bepaalt Facebook wat jij wel of niet te zien krijgt?
  • 08 sec. Een algoritme is dus een soort van toegangspoort tot nieuws dat bij volgens het algoritme bij jou past. Waarom zou het eng kunnen zijn als er een bedrijf monopolie heeft op nieuws? Wat vind jij er eng aan?
  • 50 sec. Vind jij dat Facebook verantwoording af moet leggen over hoe zij werken? Waarom zou dat belangrijk kunnen zijn? Wat vind jij ervan dat Facebook zo slecht bereikbaar is? Waarom is dit onwenselijk voor een mediabedrijf?
  • 09 sec. Arjen Lubach verwijst naar Whatsapp in deze grap. Waarom doet hij dit?

Laat de studenten op hun eigen tempo het filmpje bekijken en de vragen beantwoorden. Geef ze daartoe tot het eind van de les.

 

Opdracht 2

Kijk in je browser naar de code die gebruikt wordt. Klik op de rechtermuisknop > Inspecteren / ontwikkelhulpprogramma’s.

Je ziet nu allemaal code verschijnen die voor jou bedoeld is. Dit zijn de algoritmes die ervoor zorgen dat jij bepaalde dingen op je scherm ziet. Op de achtergrond wordt er nog veel meer code gebruikt.

Op deze manier kan “de computer” jou bijvoorbeeld hele andere prijzen geven voor vliegtickets als een ander, op grond van je leeftijd, locatie, bestedingsgedrag, hoe vaak je al gezocht hebt naar een bestemming etc.

 

Opdracht 3

Weet jij hoe je het goedkoopste vliegticket kunt vinden? Het algoritme van de ticketverkopers proberen natuurlijk zoveel mogelijk geld voor hun tickets te krijgen. Hoe omzeil je hun algoritmes?

Zoek het antwoord op deze vraag op internet en vergelijk je antwoorden.


Verdiepingsopdracht

Als studenten klaar zijn met de test, kunnen ze verder lezen in de een van de artikelen die je bij leesvoer in het artikel kunt vinden.

  • Welke suggesties ontvang jij van Facebook bovenin jouw tijdlijn?
  • Wat vind je van de suggesties die zij doen?
  • Waarom doet Facebook dit op deze manier denk je?
  • Wat doe je er mee?
  • Hoe vind je het dat Facebook dit doet?

Terugkijken - 10 min

Bespreek klassikaal de bevindingen bij de verschillende opdrachten. Hebben de studenten meer zicht op de werking van algoritmes en de invloed die dit kan hebben op hun (koop)gedrag?

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie