JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Algoritmes niveau 1-2

Hoe werken algoritmes bij internet? En, wat zijn daar de effecten van op jou als gebruiker/consument?

Algoritmes niveau 1-2
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
1/2
Benodigdheden:
Laptops / computers
In te zetten bij:
ICT / Computervaardigheden

Competentie

Begrip:

  • Begrijpen hoe media gemaakt worden
  • Oriënteren binnen mediaomgevingen

Thema

Privacy

 

Lesdoelen

De student kan aangeven wat algoritmes zijn en hoe ze werken op internet.

Te leveren producten

n.v.t.

Beginsituatie

.

Vooruitkijken - 15 min

Wat is een algoritme?

Een algoritme (van het Arabische woord algawarizmiat: الخوارزميات  naar de naam van de Perzische wiskundige Al-Chwarizmi محمد بن موسى الخوارزمي) is een aantal instructies om vanuit een bepaald begin een bepaald doel te bereiken.

Een recept voor aardappelsalade is bijvoorbeeld een algoritme.
De instructies zijn dan bv. “schil de aardappel” > “kook de aardappel” > “doe er augurk en mayonaise bij” etc.

Een ander voorbeeld van een algoritme is iemand de weg wijzen:
– Ga hier rechtdoor tot je niet meer verder kan.
– Sla dan linksaf.
– Ga de tweede straat rechts.
– Na 200 meter bent u bij het stadion.

Nog een voorbeeld is een afspeellijst aanmaken op Spotify.

 

Een algoritme zorgt voor de werking van een website en daar ontkom je niet aan. Het werkt bijvoorbeeld als volgt: door het liken van kattenfilmpjes op Facebook krijg je steeds vaker kattenfilmpjes te zien. En misschien krijg je zelfs advertenties voor kattenvoer op je scherm.

Uitvoering - 35 min

Opdracht 1:

Schrijf zelf een algoritme om vanuit dit lokaal bij het Centraal station te komen. Probeer zo weinig mogelijk instructies te gebruiken.

 

Opdracht 2

Bekijk een fragment van Zondag met Lubach.

  • 45 sec. Wat is een algoritme? Hoe bepaalt Facebook wat jij wel of niet te zien krijgt?
  • 08 sec. Een algoritme is dus een soort van toegangspoort tot nieuws dat bij volgens het algoritme bij jou past. Waarom zou het eng kunnen zijn als er een bedrijf monopolie heeft op nieuws? Wat vind jij er eng aan?
  • Welke suggesties ontvang jij van Facebook bovenin jouw tijdlijn?
  • Wat vind je van de suggesties die zij doen?
  • Waarom doet Facebook dit op deze manier denk je?
  • Wat doe je er mee?
  • Hoe vind je het dat Facebook dit doet?

 

Opdracht 3

Kijk in je browser naar de code die gebruikt wordt. Klik op de rechtermuisknop > inspecteren.

Je ziet nu allemaal code verschijnen die voor jou bedoeld is. Dit zijn de algoritmes die ervoor zorgen dat jij bepaalde dingen op je scherm ziet. Op de achtergrond wordt er nog veel meer code gebruikt.

Op deze manier kan “de computer” jou bijvoorbeeld hele andere prijzen geven voor vliegtickets als een ander, op grond van je leeftijd, locatie, bestedingsgedrag, hoe vaak je al gezocht hebt naar een bestemming etc.

 

Opdracht 4

Weet jij hoe je het goedkoopste vliegticket kunt vinden? Zoek het antwoord op deze vraag op internet en vergelijk je antwoorden.

Terugkijken - 10 min

Bespreek klassikaal de bevindingen bij de verschillende opdrachten. Hebben de studenten meer zicht op de werking van algoritmes en de invloed die dit kan hebben op hun (koop)gedrag?

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie