JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Tips voor didactiek & online onderwijs

Na veel onderzoek, testen, overleggen en plannen heb je met je team een platform/ tool gevonden om online les te geven. En nu? Wanneer je een online les geeft zul je als docent de les anders moeten doen dan je gewend bent. Wij geven je op deze pagina tips voor didactiek & online onderwijs

Tips voor didactiek & online onderwijs

mbo mediawijs - 18 maart 2020

Na veel onderzoek, testen, overleggen en plannen heb je met je team een platform/ tool gevonden om online les te geven. En nu? Wanneer je een online les geeft zul je als docent de les anders moeten doen dan je gewend bent. Wij geven je op deze pagina tips voor didactiek & online onderwijs:

  • Geef je online les via Teams? Open de les door namen op de noemen en iedereen aan te laten geven dat ze aanwezig zijn. Dit verhoogt de betrokkenheid. Vraag vervolgens aan de studenten om hun microfoon uit te zetten. Vragen kunnen gesteld worden in de chat. Zo voorkom je dat er door je heen wordt gepraat en kan je het stimuleren dat studenten ook antwoord geven op elkaar.
  • Wil je de betrokkenheid van studenten verhogen in je online onderwijs? Begin de lesweek met kort videocontact waarin de lesdoelen/ leerdoelen van die week worden toegelicht. Sluit de dag af met een wrap up: laat studenten bijvoorbeeld via OneNote delen wat ze die dag hebben geleerd.
  • Tip: laat de studenten debatteren op twitter. In groepsverband kiezen ze hashtags uit en gedurende een week proberen ze het debat op gang te houden. De voortgang kunnen ze bijhouden via tools zoals tweetdeck.
  • Ben jij al docent wel of niet in beeld? Laat je didactisch ondersteunen door Mayer multimedialeren. Met simpele tips over het ontwerpen van een online les kom je snel tot de kern.
    Tip: zie de blogserie van Didi Joppe (Hogeschool Zuyd) en de site digitaledidactiek.be (met verwijzingen naar hulpmiddelen/tools)
  • Tip: zie als voorbeeld het draadje #DigDidactiek van Fleur Prinsen (@Fleur_Uni) van 15/16 maart jongstleden
  • Veel grote musea bieden de collectie gratis aan via hun website. Studenten kunnen virtueel door het Van Gogh-museum lopen of via de Rijksstudio van het Rijksmuseum een schilderij van Vermeer bekijken. Met dit materiaal kan je studenten een tijdlijn laten bouwen of een eigen online museum laten inrichten, bijvoorbeeld met de hulp van Padlet.
  • Je kan op meerdere manier online les geven, maar of je nu een vergadering start in Teams, een online event aanmaakt in Stream of een PowerPoint-presentatie maakt: het is allemaal op te nemen en daardoor door studenten terug te kijken. Op die manier kunnen ze zelf hun tempo bepalen. Wil je een interactieve video? Maak dan gebruik van EDPuzzle of Playposit.
  • Start een online les met uitleg en verlaat vervolgens het digitale klaslokaal om de studenten te laten werken aan een opdracht. Op die manier kunnen ze zelf rollen oppakken, taken verdelen en leren om de leiding te nemen. Na een afgesproken tijd kom je weer terug om vervolgens een terugkoppeling te krijgen
  • Klassenmanagement krijgt een andere lading wanneer je online lesgeeft. Wat doe je bijvoorbeeld wanneer studenten het geluid van een ander dempen of iemand uit de les gooien? De instellingen zijn vooraf aan te passen, bekijk deze video om te zien hoe: https://youtu.be/0M4YLCjYvA8
  • Leren op school is vaak veel abstracter dan de werkelijkheid, dat leerden wij al van Kirschner in de publicatie Op de schouders van reuzen (2019).  Online leren vereist wellicht nog meer dat er een vertaalslag moet worden gemaakt naar handelen in de buitenwereld. Laat de studenten via CoSpaces een online omgeving opbouwen met multimedia waar klasgenoten doorheen kunnen lopen.
  • Het samen overleggen en komen tot een gedeelde perceptie van het probleem en de oplossing, is de meerwaarde van samenwerkend leren. Laat de studenten samen iets bouwen in Padlet of wanneer er ruimte is voor een speelse invulling: laat studenten in groepsverband muziek maken met VirtualDJ. Elke student neemt kiest één instrument uit of maak hen verantwoordelijk voor een deel van een nummer. Na afloop wordt het gemonteerd en wordt de klas uitgenodigd tot een online concert!

Bekijk voor meer tips, handige tips, tools en initiatieven ook mbomediawijs.nl/corona

mbo mediawijs

Verder lezen