Slim aanstaan verrijkt je leven. Online leer je over nieuwe dingen of vind je je nieuwe droombaan. Je kunt videobellen met de huisarts of met je grote liefde. Je blijft in contact, door het delen van foto’s óf het plannen van je reis. Maar zodra je te veel tijd besteedt aan appen, scrollen en liken, merk je dat je lichaam protesteert. Of dat de smartphone meer aandacht krijgt dan het eten met je familie. Daarnaast gaan technologische ontwikkelingen razendsnel, wat voor sommige mensen lastig of beangstigend kan zijn.
Daarom is het steeds belangrijker dat we nadenken over hoe we media inzetten. Hoe helpen apps, chats en digitale tools ons in het leven? En wanneer zit technologie ons juist in de weg? Ouders, kinderen, opa’s, oma’s, vrienden, buren, verzorgers, leraren, maatschappelijke organisaties, bedrijven en de overheid: laten we van elkaar leren en elkaar helpen. Tijdens de Week van de Mediawijsheid stellen we daarom de vraag: wanneer kies jij om aan of uit te staan?
De Week van de Mediawijsheid is een jaarlijks terugkerende publiekscampagne en een initiatief van Mediawijzer.net, het Nederlands netwerk voor mediawijsheid. Mediawijzer.net wordt aangestuurd door vijf toonaangevende organisaties op het gebied van mediawijsheid: ECP | Platform voor de InformatieSamenleving, Kennisnet, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, NPO en de Koninklijke Bibliotheek. Meer informatie is te vinden op
www.weekvandemediawijsheid.nl.