JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

TED Talks

Wat is een TED Talk? Hoe zit die in elkaar en waarom is het format zo’n groot succes? De studenten leren over dit fenomeen en passen de kennis toe door zelf een TED Talk te maken.

TED Talks
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Device met camera per student
In te zetten bij:
Burgerschap | Nederlands | SLB

Competentie

Apparaten en software bedienen.

Creëren met media.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Jezelf online profileren.

Lesdoelen

  • De student kan uitleggen hoe een TED Talk in elkaar zit;
  • De student kan een eigen TED Talk maken en heeft daarbij aandacht voor de techniek (camera/microfoon).

Te leveren producten

Een eigen TED Talk.

Beginsituatie

Studenten zijn nog niet bekend met TED Talks, maar hebben wel eerder geoefend met presenteren.

Vooruitkijken - 20 min

Bij een evenement van TED Talk worden sprekers uitgenodigd om in maximaal achttien minuten “de presentatie van hun leven” te geven over hun gebied van expertise, over een bepaald project, of iets waarvan zij vinden dat het verspreid moet worden. De theorie van de presentaties wordt toegankelijk gemaakt en heeft vaak een persoonlijke tint. Er wordt geprobeerd om begrip en bewustzijn te kweken voor bepaalde theorieën of gebieden in de wetenschap die bijdragen aan een betere wereld.

TED Talks hebben een streng format. Ze mogen niet langer dan achttien minuten duren, ze worden opgevoerd in een theatersetting en er is geen zaalinteractie. De spreker moet zijn eigen talk honderd procent dragen. Het succes van TED ligt bij de sprekers. Of beter gezegd: bij hun presentatietechniek. TED-sprekers geven een show. Ze doen aan storytelling en hebben een perfecte timing met de getoonde foto en video content.

Analyseer de TED talk op:

  • Cameravoering;
  • Het gebruik van geluid (bijvoorbeeld een dasspeld microfoon);
  • Waar gaat het over?
  • Wie vertelt het?
  • Hoe vertelt de spreker zijn verhaal? (Uit het hoofd of meer improviserend?)

Uitvoering - 30 min

Jullie gaan zelf een TED Talk maken. Dit doe je aan de hand van de volgende stappen:

  1. Brainstormen over onderwerp: waar ligt jouw passie en wat wil je erover vertellen?
  2. Hoe lang ga je erover vertellen (vijf tot tien minuten) en wat heb je ervoor nodig (denk aan een camera en/of microfoon)?
  3. Zodra je het onderwerp hebt vastgesteld ga je bedenken wat je wil vertellen en of je daar nog iets voor nodig hebt (beelden – objecten).
  4. Samenwerken – bepaal wie jouw Cameraman/vrouw en Spreker en Artdirector worden.
  5. Maak de opname in een lokaal.

Tip: laat studenten eventueel een mindmap maken over hun passie die als leidraad dient voor hun TED Talk. Dat kan bijvoorbeeld online in MindMeister.

Inspiratie:


Opdracht vereenvoudigd

Maak voorafgaand aan de les kaarten met verschillende onderwerpen en thema’s. De onderwerpen kunnen gekoppeld worden aan de belevingswereld van de studenten en/of aan de branche waar ze voor worden opgeleid. Op die manier hoeven de studenten niet te bedenken waar ze over willen spreken, maar kunnen ze gelijk aan de slag met research over het onderwerp.


Verdiepende opdracht

Om studenten uit te dagen kunnen onderwerpen na voorbereiding worden uitgewisseld. Dit wil zeggen dat een tweetal een TED Talk voorbereidt voor andere studenten. Hierdoor moeten de studenten extra goed letten op de informatieoverdracht.

Terugkijken - 10 min

Bekijk in de tweede les samen de TED Talks van alle studenten. Bespreek wederom:

  • Waar gaat het over?
  • Wat is er blijven hangen?
  • Hoe vertelt de spreker zijn verhaal?

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie