JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Eigen mediagebruik analyseren

De studenten gaan op zoek naar samenhang tussen de media die ze gebruiken en zetten deze met een digitale tool in een visueel overzicht in de vorm van een mindmap.

Eigen mediagebruik analyseren
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
2 | 3 | 4
Benodigdheden:
Device per student
In te zetten bij:
Mediawijsheid | SLB

Competentie

Thema

Omgaan met (sociale) media.

Lesdoelen

  • De student heeft inzicht in het kwantitatieve eigen mediagebruik;
  • De student beseft hoeveel media die per dag bezoekt;
  • De student maakt onderscheid tussen ‘bewust’ en ‘onbewust’ mediagebruik;
  • De student heeft een visueel overzicht van het eigen mediagebruik.

 

Te leveren producten

Mindmap op MindMeister.

Beginsituatie

De studenten hebben geen specifieke voorkennis nodig.

Vooruitkijken - 10 min

Opdracht 1

Start je les met Mentimeter. Stel de vraag: ‘hoeveel uur per dag ben jij online?’

Plenaire discussie (docentgestuurd) met de vragen:

  • Is de uitkomst van Mentimeter het daadwerkelijke aantal uren dat je online bent? Of is dat het bééld dat je van jezelf hebt?
  • Kan het zijn dat werkelijkheid en het zelfbeeld van mediagebruik verschillen? Hoe kom je daarachter?
  • Hoe vaak gebruik je media doordat je verleid wordt d.m.v. push berichten en e-mails i.p.v. dat je er zelf voor kiest?

Uitvoering - 30 min

Opdracht 2

Elke student navigeert in de browser naar www.mindmeister.com. Bekijk voor meer uitleg deze instructievideo. Het is wenselijk als de docent alvast een mindmap heeft voorbereid zodat deze getoond kan worden aan de studenten.

Via mindmapping legt de student de komende twintig minuten individueel het mediagebruik vast. Eerst worden er willekeurig gebruikte media in het tekstvlak gezet. Om het geheugen te helpen, bekijkt de student:

  • Welke apps er open staan op hun telefoon;
  • Welke apps er op de telefoon geïnstalleerd staan;
  • Welke pushberichten er op dit moment om hun aandacht vragen;
  • Welke media recent nog een bericht hebben gestuurd om aandacht te vragen;
  • Welke media er bezocht zijn via de browser. Check de browsergeschiedenis;
  • Bekijk de keychain met wachtwoorden (via instellingen op de laptop). Voor welke sites en media staat er een wachtwoord op de laptop?;
  • Welke sociale netwerken gebruikt de student?

Opdracht 3

Neem nu vijf minuten om het verschil in tijdsbesteding aan te geven. Door in het tekstvak links een inspring te maken (met de TAB-toets), wordt een woord minder belangrijk. Zet de meest gebruikte media dus helemaal links tegen de kantlijn en de minst gebruikte zover mogelijk naar rechts. Ertussenin mag natuurlijk ook, afhankelijk van de tijdsbesteding.

Kies na deze vijf minuten voor ‘draw mindmap’.

Terugkijken - 20 min

In tweetallen bespreken studenten elkaars mindmap. Hierbij stellen ze aan elkaar de volgende vragen:

  • Wat voor media gebruik je het meest?
  • Klopt deze mindmap nog met het beeld dat je aan het begin van deze les van jouw eigen mediagebruik had?
  • Hoe gebruik je de sociale media die in jouw mindmap staat? Post je zelf veel, of like, share en kijk je alleen?
  • Kies je er bewust voor om deze media te gebruiken, of word je vaak verleid door middel van pushberichten, e-mails, advertenties etc?
  • Als je ’s morgens wakker wordt en je pakt je tablet, telefoon of laptop, wat is dan het eerste programma of app die aangaat?
  • Hoe lang duurt het doorgaans voordat je ’s morgens media aanzet? Pak je meteen je telefoon of ontbijt je eerst?

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie