JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Een online community

Steeds vaker ontwerpen fabrikanten en commerciële diensten een platform waar fans en klanten samenkomen. Wat is een community en wat zijn de voor- en nadelen ervan?

Een online community
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Device per student
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid

Competentie

Thema

Jezelf online profileren.

Lesdoelen

  • De student kan beschrijven hoe een community de commerciële identiteit van een website kan versterken;
  • De student kent de definitie van een online community. De student kan ten minste vier kenmerken noemen van een online community;
  • De student kent het verschil tussen een ‘platform’ waarop een community communiceert en de daadwerkelijke community en kan dit verschil verwoorden. De student herkent succesvolle elementen van een community.

Te leveren producten

Niet van toepassing.

Beginsituatie

De student is onderdeel van verschillende communities zonder zich daar bewust van te zijn.

Vooruitkijken - 20 min

  • Wie van jullie heeft een iPhone of Macbook?
  • Wie van jullie is er weleens in een Apple Store geweest?
  • Hoe zorgt Apple ervoor dat klanten zich binden aan het merk?

Deze vragen kunnen worden aangepast op de samenstelling van de groep. Ook kunnen deze vragen met behulp van Mentimeter gesteld worden.

Een andere manier om dit onderwerp te starten, is om te vragen wie er online games speelt. Veel games hebben een online community opgebouwd rondom het spel. Denk aan Minecraft of Fortnite.

Een community is een groep mensen met een gezamenlijk doel, belang of interesse. Dus mensen die dezelfde interesses hebben, komen (online) samen om te werken aan hun doel. Een van de belangrijkste community’s is Tedtalks.com. Maar denk ook aan verschillende fora, Spotify, Imgur of op websites voor gamers.

Waarom werkt een online community zo goed voor een bedrijf?
Mond-op-mond-reclame werkt beter dan het verkooppraatje van de producent.

Wat is het verschil tussen een online community en een platform?
Een community is gebaseerd op sterkere banden. Bij een platform is het gemeenschappelijke doel niet altijd even duidelijk aanwezig en kunnen mensen eerder interesse verliezen. Zo is LinkedIn een netwerk. Het kan gebruikt worden om een baan te vinden maar er zijn ook genoeg mensen aanwezig die een goede baan hebben. Ze doen eerder aan netwerken. Relaties opbouwen en contacten onderhouden. Iemand die lid is van LinkedIn zal zich niet identificeren met het merk LinkedIn. Terwijl de gebruikers van Imgur plaatjes posten, delen, reageren en zichzelf Imgurians noemen. Mensen die hierbij zijn aangesloten voelen zich betrokken bij de website zelf en willen meewerken aan het doel van de website: humor delen. Een community heeft interactiviteit en een netwerk is eerder eenrichtingsverkeer.

Het zorgt er ook voor dat mensen betrokken kunnen worden bij een bedrijf dat anders erg ver van ze af staat. Tijdens een uitzending van de Wereld Draait Door wordt er op Twitter veel gezegd over de uitzending. Kijkers hebben door Twitter de kans om te praten met mensen die ook geïnteresseerd zijn in de Wereld Draait Door. Een community verbindt mensen met elkaar.

Een community bestaat uit drie verschillende mensen:

  • 90% lurkers: ze lezen wel maar dragen niet actief bij aan de community;
  • 9% fans: hebben zo nu en dan een actieve bijdrage;
  • 1% superfans: zijn de ambassadeurs van de community, plaatsen dagelijks posts en voelen zich één met het merk.

Leuk voorbeeld hiervan is superfan KachiWachi op het Logitech forum. Hij had gemiddeld 45 posts per dag. Logitech heeft ingeschat dat hij het bedrijf 60.000 tot 100.000 dollar heeft bespaard aan kosten voor klantencontact. Logitech heeft hem inmiddels betrokken bij het bedrijf en hij denkt mee over de ontwikkeling van nieuwe producten.

Uitvoering - 30 min

Opdracht 1

Bespreek een community in de klas door de studenten onderzoek te laten doen naar de werking. Kies daarbij voor een community die past bij de branche. Voorbeelden zijn:

Vragen die gesteld kunnen worden:

  1.  Hoeveel leden heeft de community?
  2.  Hoe weet ik of iemand lid is of van de organisatie?
  3.  Wat hebben bedrijven aan dit platform?
  4.  Hoe houdt een bedrijf de leden actief?
  5.  Is de informatie die gedeeld wordt altijd betrouwbaar?

Opdracht 2

Zoek een online community van een merk of bedrijf dat je eigen interesse heeft. Bekijk de topics, hoeveelheid leden, bekijk hoe snel er wordt gereageerd. Zou je lid willen worden van deze community? Waarom wel/niet?

Terugkijken - 10 min

Vraag studenten aan het einde van de les of ze zelf lid zijn van een online community. Zo niet, wat houdt ze tegen? Wat zijn de voordelen van lidmaatschap?

Tip: de les over vooroordelen en rolpatronen sluit aan op deze les.

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie