JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Product placement

De studenten kijken naar een nieuwe manier waarop sluikreclame wordt ingezet. Ze denken na over het effect van reclame en formuleren hoe zij zelf denken over deze technieken.

Product placement
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Beamer en video's uit de les | wizer.me
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid

Competentie

Media doorgronden.

Discussiëren over media.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Nieuws en informatie verwerken.

Lesdoelen

  • De student kan uitleggen hoe de toepassing van branded content door mediaproducenten werkt;
  • De student kan een mening formuleren over de inzet van branded content als reclameformat/techniek en deze mening onderbouwen met argumenten.

Te leveren producten

Wizer.me sheet met antwoorden per student.

Beginsituatie

Studenten consumeren dagelijks meerdere vormen van media, maar zijn zich in mindere mate bewust van de invloed van reclame.

Vooruitkijken - 15 min

Bedrijven doen er veel aan om producten zo goed mogelijk weer te geven. Bedrijven bedenken daarbij wie ze willen aanspreken, met andere woorden, wie de doelgroep is. Bij auto’s worden er er vaak vrouwen afgebeeld om de verkoop te stimuleren. Reclames van speelgoed zijn vaak rond 6 uur op televisie omdat televisiemakers weten dat dan de meeste kinderen kijken. De verkoper denkt van tevoren dus goed na over zijn boodschap, hoe dat gebracht wordt en hoe ze ervoor kunnen zorgen het meeste uit een reclame te halen. Dit betekent dat ook veel beelden mooier worden gemaakt dan ze zijn.

Opdracht 1

Deel met studenten het nieuws over het GTST-personage Nina Sanders die een kledinglijn ontwerpt voor WEfashion in GTST en dat deze kledinglijn ook in het echt wordt verkocht. Deze lijn is zowel online als offline te kopen en niet alleen door ‘mensen uit Meerdijk’, maar in alle winkels door heel Nederland.

In onderstaand artikel staat meer informatie:

WEfashion krijgt verhaallijn GTST, Adformatie oktober 2016.

Bespreek met je studenten:

  • Zou je het product eerder kopen, omdat een personage uit GTST het heeft ontworpen?
  • Hoe heet deze vorm van reclame maken? Sluikreclame/branded content/product placement.
  • Wat vind je van deze manier van reclame maken door WEfashion?

Uitvoering - 30 min

Opdracht 2

Maak een Wizer.me sheet over de Netflix-serie Toon. Bekijk ook dit voorbeeld wat onderdeel was van hun marketing campagne. Andere voorbeelden vind je in BN’ers in de ban van #Toon (een artikel van Metronieuws).

Beantwoord de volgende vragen:

  • Had jij de marketingcampagne van Who the ^#^*% is Toon meegekregen? Zo ja, op welk medium?
  • Met deze unieke marketingcampagne heeft KPN en NewBeTV een groot bereik gehad. Vind jij deze manier van reclame maken eerlijk en transparant naar de consument/gebruiker?
  • Vind je dat een mediaproducent een verantwoordelijkheid heeft in de reclame die hij maakt?
  • Zo ja, wat zou hij moeten doen om de reclame eerlijk te houden voor de consument?

Opdracht 3

Laat de studenten een affiche maken om hun mening over hoe KPN/NewBeTV en WEfashion en GTST sluikreclame inzet. Zorg dat duidelijk wordt op het affiche:

  • Of je voor of tegen het gebruik van sluikreclame met branded content bent waarbij fictie en werkelijkheid door elkaar heen lopen.
  • Wie je doelgroep is (studenten, docenten, mediaproducenten, bedrijven)

Terugkijken - 15 min

Bespreek aan de hand van de geprinte posters ieders standpunt met de klas.

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie