JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Gebruikersvoorwaarden applicaties

Iedereen gebruikt applicaties op zijn of haar telefoon, maar vrijwel niemand leest echt de gebruikersvoorwaarden of de updates die later volgen. Is dat erg? En hoe kun je dat veranderen?

Gebruikersvoorwaarden applicaties
Tijdsduur:
120 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Device per student
In te zetten bij:
ICT | Mediawijsheid | Nederlands

Competentie

Discussiëren over media.

Reflecteren op mediagebruik.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Omgaan met (sociale) media.

Lesdoelen

  • De student kan kritisch nadenken over eigen mediagebruik en het eigen gebruik verwoorden;
  • De student kan reproduceren wat er in gebruikersvoorwaarden staan;
  • De student kan gebruikers op een effectieve manier bewust maken van het gebruik van online media.

Te leveren producten

Visualisatie van vernieuwde gebruikersvoorwaarden.

Beginsituatie

De student weet hoogstwaarschijnlijk wat de term gebruikersvoorwaarden betekent, maar gaat niet bewust om met het accepteren van dergelijke voorwaarden. Besef over de impact van hun online leven op hun privacy is er (nog) niet of onvoldoende.

Vooruitkijken - 30 min

Laat alle studenten op een denkbeeldige lijn staan. Stel vragen aan de groep. Wanneer het antwoord ‘nee’ is, doen ze een stap naar achteren. Wanneer het antwoord ‘ja’ is, een stap naar voren:

  • Weet je uit je hoofd hoeveel vrienden je hebt op Facebook?
  • Heb je van de applicaties die je gebruikt de voorwaarden gelezen?
  • Wie heeft er wel eens een naaktfoto ontvangen via Whatsapp?
  • Wie heeft er wel eens een naaktfoto doorgestuurd via Whatsapp?
  • Wie heeft er wel eens iemand gepest via sociale media?
  • Wie heeft er wel eens gelogen via sociale media?

Uitvoering - 60 min

Veel mensen maken gebruik van internet, online tools en applicaties. Er wordt je vaak gevraagd om een account aan te maken, gegevens achter te laten en voorwaarden te accepteren. Weinig mensen lezen die voorwaarden ook echt. Is het bijvoorbeeld echt nodig dat Gmail toegang heeft tot je agenda of tot je camera?

Waar zorgt die toegang voor? We lezen een artikel van een Amerikaanse student die foto’s kon maken op Android-toestellen vanaf een afstand.

Opdracht 1

In tweetallen gaan studenten een strategie opstellen waarin ze aangeven hoe ze ervoor gaan zorgen dat gebruikers voortaan wel de gebruikersvoorwaarden gaan lezen. Dit wil zeggen dat ze een manier bedenken om het lezen van de gebruikersvoorwaarden aantrekkelijk te maken. Ze kunnen hierbij nadenken over de volgende vragen:

  • Wat staat er allemaal in gebruikersvoorwaarden?
  • Hoe presenteer je al die voorwaarden? Je zou dit bijvoorbeeld in een andere vorm kunnen gieten (denk aan de kijkwijzer).
  • Hoe zorg je ervoor dat bedrijven jouw idee gaan overnemen?

Ze mogen zelf bedenken voor welke online tool of app ze de voorwaarden gaan aanpassen. Als dat besloten is, doen ze onderzoek naar het product en de voorwaarden. Vervolgens gaan ze brainstormen over een andere manier van presenteren. Het brainstormen gebeurt aan de hand van de ‘empathy map’. Ze zorgen ervoor dat hun idee, op welke manier dan ook, wordt gevisualiseerd. De studenten presenteren dit in de volgende les.


Opdracht vereenvoudigd

Studenten gaan in tweetallen bespreken hoe zij de gebruikersvoorwaarden van een veelgebruikte app zouden willen aanpassen om die aantrekkelijker te maken. Ze kunnen onderstaande vragen gebruiken in hun gesprek:

  • Wat staat er allemaal in gebruikersvoorwaarden?
  • Hoe worden die nu gepresenteerd?
  • Wat zou er anders moeten worden gepresenteerd om het aantrekkelijker te maken om te lezen?

Verdiepingsopdracht

Als studenten opdracht 1 aan elkaar gepresenteerd hebben, geven ze elkaar feedback op hun idee. Aan de hand daarvan verbeteren ze hun idee en maken ze een (simplistische) weergave van hoe hun gebruikersvoorwaarden gepresenteerd kunnen worden.


 

Terugkijken - 30 min

Studenten krijgen klassikale feedback van medestudenten.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie