JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Mediawijs solliciteren

Tijdens deze les zien de studenten dat je een boodschap op verschillende manieren kunt overbrengen.

Mediawijs solliciteren
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
4
Benodigdheden:
Vacatureteksten
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid | SLB

Competentie

Thema

Jezelf (online) profileren.

Lesdoelen

  • De student kan aan het einde van de les verschillende mediavaardigheden van zichzelf benoemen.

Te leveren producten

Korte pitch.

Beginsituatie

De studenten nemen dagelijks media tot zich, maar zijn zich niet bewust van de sturing van een (media)boodschap.

Vooruitkijken - 20 min

Vraag de studenten waar zij aan denken bij het begrip ‘Mediawijsheid’. Je kunt de antwoorden eventueel verzamelen in een woordwolk met Mentimeter. Bespreek een aantal van de antwoorden klassikaal.

Media maakt voor veel mensen een groot deel uit van hun leven; sociale contacten worden onderhouden, professionele contacten worden gemaakt en informatie over van alles en nog wat wordt opgezocht.

Deze positieve elementen van de nieuwe media kunnen nog meer worden uitgebuit als kennis en vaardigheden worden gedeeld; Hoe kun je wijs omgaan met de mediatechnologie? Hoe kun je wijs en sociaal met elkaar omgaan? Hoe kun je wijs en professioneel met elkaar omgaan? En hoe kan je deze verschillende media strategisch inzetten?

Mediawijsheid bestaat uit alle competenties die je nodig hebt om actief en bewust deel te kunnen nemen aan de mediasamenleving. Werkgevers vragen van beginnend beroepsbeoefenaars dat zij met het internet om kunnen gaan, knoppenvaardig zijn maar ook wijs met sociale media om kunnen gaan. 24 uur per dag zijn we beschikbaar via allerlei apparaten. In deze 24/7 maatschappij, moeten we innoveren en nieuwe toekomstige toepassingen gaan ontwikkelen en bovendien professionele houding kunnen aannemen en professioneel kunnen gedragen.

Uitvoering - 30 min

Opdracht

Deel (recente) vacatures uit. Geef de opdracht om eerst de tekst aandachtig te lezen en te onderstrepen waar het bedrijf naar vraagt. De studenten gaan aan de hand van de onderstreepte kernwoorden beargumenteren waarom zij geschikt zijn voor de baan. Dit doen ze eerst op papier en vervolgens maken ze van deze voorbereidende tekst een pitch. In groepsverband laat iedereen horen welke kernwoorden er in de vacature zijn herkend en hoe iemand zich die kernwoorden aanmeet.

De studenten kunnen voor hun pitch het volgende stappenplan gebruiken (gebaseerd op dit stappenplan van Young Capital):

Stap 1 – Bekijk wat je in de vacaturetekst hebt onderstreept. Wat zoekt het bedrijf? Welke kwaliteiten zie je die jij ook bezit? Noteer deze voor je pitch.
Stap 2 – Zorg dat je in ieder geval antwoord in je pitch verwerkt op de vragen:

  • Wie ben jij?
  • Wat kun je?
  • Wat heb jij je (misschien wel) toekomstige baas te bieden?
  • Waar ben jij naar op zoek?

Stap 3 – Als je de antwoorden van Stap 1 en 2 hebt genoteerd, maak er dan een duidelijke en concrete tekst van. Je kunt je kwaliteiten beter beschrijven aan de hand van situaties die je echt hebt meegemaakt, bijvoorbeeld.
Stap 4 – Oefen je pitch zodat je het straks op een overtuigende manier en uit je hoofd kunt vertellen.

Tip: het is prettig wanneer er meerdere vacatures zijn voor deze opdracht zodat studenten niet telkens naar dezelfde pitch luisteren.

Terugkijken - 10 min

Was het moeilijk om jezelf te verkopen? Hoe hebben de studenten ervoor gezorgd dat ze de kernwoorden uit de vacatures konden halen? En hoe hebben ze vervolgens een koppeling gemaakt naar zichzelf?

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie