JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Sociale media strategisch inzetten

De studenten laten aan de hand van de opdracht zien dat ze de geleerde kennis kunnen omzetten naar de praktijk door berichten voor sociale media op te stellen.

Sociale media strategisch inzetten
Tijdsduur:
120 min.
Mbo-niveau:
4
Benodigdheden:
Device per student
In te zetten bij:
Burgerschap | Nederlands | Marketing

Competentie

Verbinden via media.

Apparaten en software bedienen.

Toepassingen exploreren.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Sociale media strategisch inzetten.

Lesdoelen

  • De student kan aan het einde van de les minstens drie tips benoemen over hoe je met sociale media je bereik vergroot;
  • De student kan aan de hand van de opdracht laten zien de geleerde kennis te kunnen omzetten naar de praktijk door berichten voor sociale media op te stellen.

Te leveren producten

Berichten voor op een sociaal mediaplatform.

Beginsituatie

Studenten kennen de werking van het internet. Ze kunnen uitleggen wat cookies en algoritmes zijn en weten dat online dataverzameling plaatsvindt.

Vooruitkijken - 40 min

Begin de les met het terughalen van eerder aangeleerde kennis: vraag aan de studenten wat een algoritme is en hoe dit precies werkt. Ter ondersteuning kan je deze video van NOS laten zien.

“Driekwart van social media inzet is zonder doel”

De inzet op sociale media is bij Nederlandse bedrijven behoorlijk willekeurig. Om te beginnen heeft 90% geen budget voor sociale media inzet, 75% heeft geen strategie en 60% integreert uitingen over verschillende sociale media niet (koppelingen Twitter, LinkedIn, Facebook, etc.). Tenslotte wordt 70% van de activiteiten op sociale media niet geëvalueerd.” Bron: marketingfacts.nl

Vraag aan de klas: waarom is een budget voor sociale media nodig?
Leg het verschil uit tussen onbetaalde berichten en betaalde berichten waarbij je als bedrijf gericht informatie kan verspreiden onder de doelgroep middels targeting.

Tips voor een goede strategie op sociale media:

  1. Zorg voor een sociale mediastrategie;
  2. Elke strategie werkt beter wanneer er budget voor is en wanneer er structureel wordt gewerkt aan het bereiken van een doel;
  3. Integreer alle sociale mediakanalen met elkaar (hier kan de uitstap naar de term crossmedia worden gemaakt);
  4. Post regelmatig en op zelfde dagen en tijden. Gebruik bij het bepalen van de juiste dag en het juiste tijdstip statistieken over de doelgroep. Hierbij kan je aan de studenten vragen wie er gebruik maakt van een business-account van Instagram. Studenten die dat doen, kunnen de statistieken van hun volgers al bekijken.

Hoe kan je als bedrijf een sterke mediastrategie opzetten? Bespreek de volgende fases met de studenten.

Fase 1: maak een SWOT. Op deze manier breng je de sterktes, zwaktes, kansen en mogelijkheden in kaart. Zoek vervolgens uit wie de belangrijkste concurrenten zijn en wat zij doen op sociale media. Daarna doe je onderzoek naar de doelgroep zelf: wie zijn dat? En welke sociale media gebruiken ze? Op basis van deze informatie bepaal je welke RSS Feeds of Google Alerts belangrijk zijn voor je bedrijf en stel je deze in. Informatie komt voortaan naar jou toe en dan hoef je niet meer dagelijks verschillende websites te openen of belangrijke mensen binnen het vakgebied te volgen.

Fase 2: maak op basis van de informatie uit de vorige stap profielen aan op verschillende sociale mediakanalen. Je weet inmiddels welke kanalen het meest door de doelgroep worden gebruikt, dus zorg ervoor dat je daar te vinden bent. Je weet ook waar je als bedrijf sterk in bent, benoem dat in de ‘bio’ of omschrijving van het profiel. Daarnaast maak je een account aan via een managementtool: een online programma waarin je alle sociale mediakanalen kan beheren. Hier zijn er tientallen van te vinden. Denk aan: Hootsuite, buffer, Tweetdeck, Monday of Social Oomph. In het bedrijfsleven zie je dat er veel gebruikt wordt van betaalde optie zoals Obi4wan en Coosto. Met een account bij een van deze websites kan je berichten inplannen, verschillende alerts instellen en meerdere sociale mediakanalen op één scherm open hebben staan. Je houdt op die manier meer overzicht.

Fase 3: het is prettig wanneer ook andere mensen binnen het bedrijf weten wat het doel is van de sociale mediakanalen en er door iedereen goed gebruik wordt gemaakt van alle mogelijkheden. Een sociale mediaplan kan daarbij helpen. Je zet op papier wat wanneer wordt geplaatst en wat het doel is van de berichten. Misschien wil je het aantal volgers verdubbelen of wil je op specifieke onderwerpen minstens een bereik halen van 5000 mensen.

Fase 4: bij de laatste stap zorg je ervoor dat het sociale mediaplan binnen het bedrijf bekend is. Iedereen werkt aan dezelfde strategie en taken zijn verdeeld. Daarnaast weet iedereen in het bedrijf wat er moet gebeuren bij ongewenst online gedrag. Denk aan haatberichten over het bedrijf of ongewenst persoonlijke berichten over een werknemer.

Sta aan de hand van twee voorbeelden wat langer stil bij fase 2. Het gebruiken van een managementtool voor al je sociale media kan namelijk veel werk uit handen nemen, maar dan is het wel belangrijk om te weten welke tool het beste werkt.

Met Tweetdeck kan je meerdere twitterkanalen op één scherm volgen, alerts instellen en berichten inplannen. De tool is gratis, maar biedt geen mogelijkheden om te analyseren hoe je inspanningen zijn geweest. Het meten van je bereik is wel erg belangrijk en daarom is het goed om te zien hoeveel mensen een specifiek bericht heeft bereikt. Op die manier kunnen je berichten steeds beter worden omdat je weet hoe bepaalde hashtags aanslaan, welke foto’s en of video’s worden gewaardeerd of wanneer het noemen van belangrijke mensen binnen jouw vakgebied werkt. Deze analyse kan wel weer met Twitter Analytics.

Met Hootsuit kan je niet alleen je Twitteraccount beheren, maar alle sociale mediakanalen. Ook hier kan je berichten klaarzetten en alerts instellen. Bij deze tool kan je berichten en daarmee het bereik analyseren. Je hoeft dus niet, zoals bij Tweetdeck, een aparte website te gebruiken om je inspanningen te meten. Het nadeel is dat het geld kost.

Uitvoering - 60 min

Basisopdracht

Je gaat oefenen met het inzetten van sociale media voor een professioneel doeleinde. Dit doe je door gebruik te maken van RSS Feeds en Google Alerts.

Stap 1: je kiest een bedrijf dat jou interesseert. Je doet vervolgens onderzoek naar dat bedrijf. Je houdt je bij dat onderzoek aan de onderdelen uit fase 1.
Stap 2: je laat weten welke RSS Feeds en Google Alerts belangrijk zijn voor het bedrijf.
Stap 3: je maakt minstens vijf verschillende berichten die het bedrijf zou kunnen posten. Je doet het dus niet echt, maar je laat zien dat je met de informatie die je hebt verzameld het bereik op sociale media kan vergroten.


Opdracht vereenvoudigd – Extra uitleg

Je gaat oefenen met het inzetten van sociale media voor een professioneel doeleinde.

Stap 1: je kiest een bedrijf dat jou interesseert. Je zoekt vervolgens op welke berichten zij al eerder hebben geplaatst via sociale media. Welke drie berichten vind jij goed? En waarom zijn die berichten goed?
Stap 2: je maakt minstens drie verschillende berichten die het bedrijf zou kunnen posten. Je doet het dus niet echt, maar je laat zien dat je met de informatie die je hebt verzameld het bereik op sociale media kan vergroten.


Verdiepende opdracht – Extra

Je maakt een account aan bij twee verschillende managementtools waarmee je sociale mediakanalen kan beheren. Dit kan met Tweetdeck, Monday, Buffer of SocialOomph of een managementtool die je zelf vindt. Je gaat de functies van de tools vergelijken en maakt een video van alle mogelijkheden met screencast-o-matic.

Terugkijken - 20 min

Enkele voorbeelden van studenten worden benoemd: welke bedrijven hebben ze uitgezocht? Wat komen ze tegen van die bedrijven en wat vinden zij een goed bericht?

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie