JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Stageles | Sollicitatiegesprek 2 | De sollicitatiebrief

De studenten leren een sollicitatiebrief en cv opstellen.

Stageles | Sollicitatiegesprek 2 | De sollicitatiebrief
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Device met camera per student
In te zetten bij:
SLB

Competentie

Thema

Voorbereiden op het sollicitatiegesprek.

Lesdoelen

  • De student kan uitleggen hoe je een sollicitatiebrief opstelt.

Te leveren producten

Sollicitatiebrief en cv.

Beginsituatie

Om de les te laten aansluiten bij de doelgroep is het interessant om voorbeelden van brieven te kiezen die aansluiten op de branche. Zie het kopje ‘oriëntatie’ voor ideeën.

In de laatste les van dit thema gaan de studenten leren hoe zij hun online profiel kunnen inzetten voor hun toekomst.

Vooruitkijken - 20 min

Een cv staat voor curriculum vitae, in het Latijn betekent dit ‘levensloop’. In een cv beschrijf je in een document je levensloop op professioneel gebied. Dus wat heb je voor onderwijs gevolgd, op welke scholen, welke richting, etc. En waar je hebt gewerkt of vrijwilligerswerk hebt gedaan. Wanneer je ‘unieke cv’s’ googlet wordt er een verzameling aan veelzijdige cv’s getoond.

Om een cv of sollicitatiebrief te schrijven kun je studenten de volgende websites geven als leidraad:

Uitvoering - 30 min

In de vorige lessen hebben studenten naast hun werkervaring, ook hun kwaliteiten en ontwikkelingspunten opgeschreven. Deze gaan ze nu verwerken in een cv (curriculum vitae) en een sollicitatiebrief. Geef studenten onderstaande instructies.

Opdracht 1.

a. Maak een cv

  • Maak de tekst voor je eigen cv.
  • Controleer het cv aan de hand van de websites die je docent heeft aangeraden en de eisen die hieronder staan beschreven.
  • Maak de lay out van jouw cv nu op een manier waarmee je de aandacht wil trekken. Je kunt ervoor kiezen om gebruik te maken van Canva om een mooie lay out te maken.
  • Vraag een medestudent om je cv in drie minuten te lezen. Vraag om de indruk die het cv maakt op de medeleerling en schrijf deze op. Is dit ook hoe jij wilt overkomen?

Eisen aan je cv

  • Netjes, verzorgd en in foutloos Nederlands
  • Niet meer dan anderhalf, hooguit twee A4-tjes
  • Geeft in een oogopslag een indruk van jouw kwaliteiten
  • Sluit aan op de functie waarop je solliciteert
  • Bevat jouw prestaties uit het verleden
  • In positieve bewoordingen opgesteld
  • Overzichtelijk opgemaakt
  • Concreet, duidelijk en feitelijk

b. Laat je cv beoordelen

Beschrijf kort de reacties op je cv van je medestudent. Heb je er vervolgens nog iets aan veranderd? Beschrijf dat ook. Lever deze twee documenten samen in bij je docent (Nederlands) en vraag om feedback.

Opdracht 2.

Schrijf een sollicitatiebrief of maak een sollicitatievideo.

Sollicitatiebrief:
Om een echte sollicitatiebrief te schrijven is het fijn om wat standaardregels te weten en voorbeeldbrieven te lezen. Op deze manier kun je leren van andere brieven en ontdekken op welke manier jij graag wilt opvallen bij je toekomstige werkgever.

Op de websites die je docent je aanreikt staan voorbeelden, maar zoek zelf vooral verder op internet. In de brief moet in ieder geval staan waarom jij geschikt bent voor de functie en de motivatie waarom je zo graag bij dat bedrijf wilt werken.

Sollicitatievideo:
Om een goede sollicitatievideo te maken, moet je een goede voorbereiding hebben. Op de site van Theo de Kleijn of op de site van Frankwatching kun je lezen over wat een goede sollicitatievideo is. Originaliteit valt natuurlijk op! Wil je de video opnemen kun je dit doen met een telefoon of camera, maar ook met een schermopname via screencast-o-matic.

Als je de opdracht afhebt:

Terugkijken - 10 min

Video‘s worden in drietallen bekeken en op de video wordt feedback gegeven.

Feedback geef je zo:

  • Waarneembaar gedrag beschrijven; concreet, duidelijk en feitelijk.
  • In de ik-vorm vertellen
  • Beschrijf wat dat effect van dat gedrag op jou had
  • Kans geven om te reageren
  • Samen tot een verandering komen
  • Navragen

Bij alle vormen van feedback is het van belang dat ze toegelicht worden en zich richten op de leerdoelen.

Leeropbrengst: Studenten leren hoe ze het internet kunnen beïnvloeden door marketing voor zichzelf te doen.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie