JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Stageles | Sollicitatiegesprek 1 | De elevatorpitch

De student maakt een eigen elevatorpitch aan de hand van een SWOT-analyse over zichzelf.

Stageles | Sollicitatiegesprek 1 | De elevatorpitch
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Device met camera per student
In te zetten bij:
SLB

Competentie

Thema

Voorbereiden op het sollicitatiegesprek.

Lesdoelen

  • De student maakt een presentatie (bijv. prezi, filmpje, screencast) om zichzelf te presenteren.

Te leveren producten

Een presentatie met een swot-analyse.

Beginsituatie

Studenten hebben eerder voor de klas of in een ander groepsverband een presentatie gehouden. Ze zijn bekend met verschillende presentatietechnieken, maar ze hebben niet eerder zichzelf gepresenteerd.

Vooruitkijken - 20 min

Start de les met een uitleg over het fenomeen elevatorpitch. Dit kan je visueel maken door verschillende voorbeelden te tonen. Op YouTube staan meerdere geschikte video’s, maar ook op de website van Speaking PowerPoint.

Zorg dat je altijd een elevatorpitch paraat hebt, een korte presentatie waarin je enthousiast vertelt wie je bent en waar je goed in bent. Je zou kunnen zeggen dat een elevatorpitch een verkooppraatje-in-de-lift is. In de tijd van een ritje met de lift moet je jezelf presenteren als de ideale oplossing voor het probleem van je gesprekspartner. Door de tijdsdruk wil je dit uiteraard bondig en meteen goed doen.

Uitvoering - 30 min

Opdracht 1

Geef studenten de volgende instructies:

Om een stageplek te vinden, is het ook goed dat je jezelf kunt verkopen. Door een elevatorpitch te maken, kan je daarmee oefenen. In deze opdracht ga je daarom eerst een elevatorpitch voorbereiden en deze vervolgens opnemen in een filmpje.

Om jezelf goed in beeld te brengen, kan het helpen om eerst een swot-analyse van jezelf te maken.Verzamel daarbij feedback van medestudenten. Beschrijf deze swot-analyse in 15 minuten in Smore.

Om te oefenen met het filmen kan het fijn zijn om eerst een video te maken waarin je vertelt over jezelf.  In één à twee minuten leg je uit wat je hobby’s zijn, wat je passie is en wat je droom is. Zo zet je jezelf op de kaart. Denk goed na over wat jij de wereld wil laten weten over jezelf. Waar ben je goed in? Denk na over je doelgroep. Wordt het je buurmeisje van tien, je docent Nederlands of een toekomstige directeur?

Opdracht 2

Ontwikkel een elevatorpitch over jezelf aan de hand van de swot-analyse. Onderzoek wat de eisen zijn van een elevatorpitch (precies een minuut), wat de eisen zijn aan de baan en wat jouw rol zou kunnen zijn bij het bedrijf dat je voor ogen hebt.

  • Neem je pitch op voor de camera, gericht aan potentiële investeerders in jou;
  • Beoordeling o.b.v. inhoud, compleetheid en (wervende) presentatie.

Terugkijken - 10 min

Video’s worden in drietallen bekeken en op de video wordt feedback gegeven. Feedback is pas effectief wanneer je zo concreet mogelijk waarneembaar gedrag beschrijft. Het kan daarbij helpen wanneer het vanuit de ik-vorm wordt verteld en je omschrijft van het effect van het waarneembare gedrag op jou is geweest.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie