Stageles | Online profileren 1 | Verwachting van de stage
Benodigdheden:
Device per student
Competentie
Thema
Lesdoelen
- De student kan uitleggen waarom een stage binnen de opleiding hoort;
- De student kan leerdoelen bedenken voor tijdens de stage.
Te leveren producten
Een vlog en peerfeedback.
Beginsituatie
De student gaat binnenkort starten met de stage. Er zijn nog geen doelen geformuleerd, maar gaan daar deze les over nadenken.
Vooruitkijken - 20 min
Om een indruk te krijgen van een stagiair op stage kijkt de klas een stagiair in beeld.
Leg uit (aan de hand van het stageboek of POB of BPV-handboek) hoe de stage is ingedeeld. Van sollicitatieprocedure, matchingsprocedure tot de daadwerkelijke stage. Vertel wat het doel is van de stage. Opdrachten die gemaakt moeten worden tijdens stage worden benoemd. Een ouderejaarsstudent kan wellicht vertellen over de urenverantwoording, stagevergoeding en de eigen ervaring.
Uitvoering - 30 min
Opdracht 1: Peers
Voorafgaand aan de stage worden koppels gevormd. Deze ‘buddies’ gaan als ‘peers’ te werk tijdens de stageperiode. Ze delen met elkaar wat ze onderzoeken en maken of laten het elkaar zien. Ze delen hun leerdoelen zodat ze elkaar feedback kunnen geven op SMART formuleringen maar ook op inhoud. De koppels stellen elkaar vragen over de leerdoelen en onderzoeken samen bij welk bedrijf deze leerdoelen het beste tot uiting komen.
Opdracht 2: Vlog
Maak een vlog (video logboek) over je toekomstige stage van maximaal 1 minuut. Leg in de vlog het volgende uit:
- Waarom jij voor deze opleiding hebt gekozen.
- Waarom je nu stage gaat lopen.
- Wat je wil leren van een stage.
- Wat je verwacht van een stagebedrijf.
De buddies bekijken elkaars filmpje en geven elkaar feedback. De vlog komt in het POP.
Terugkijken - 10 min
Studenten gaan de gemaakte vlog uploaden naar een Padlet. Na het uploaden bekijken ze tenminste één andere video en geven ze feedback aan de klasgenoot.
Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie