JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Privacy-instellingen van sociale media

De studenten leren elkaars mediagebruik kennen en weten aan het einde van de les hoe je privacy-instellingen kunt vinden op Instagram, TikTok, Facebook en LinkedIn, en hoe je deze instellingen kunt aanpassen.

Privacy-instellingen van sociale media
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Device per student
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid

Competentie

Discussiëren over media.

Apparaten en software bedienen.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Privacy.

Lesdoelen

  • De student kan uitleggen hoe verschillende privacy-instellingen ingesteld kunnen worden;
  • De student weet hoe de email meldingen van verschillende bedrijven uitgezet kunnen worden.

Te leveren producten

Studenten hebben de privacy-instellingen van accounts op sociale media ingesteld zoals zij dat graag willen.

Beginsituatie

De studenten gebruiken e-mail, internet, mobiele telefoon en sms frequent. Ze hebben een profiel op een of meerdere sociale netwerken. Ze spelen verschillende games en uploaden af en toe eigen content. Bij het uitproberen van meer innovatieve mediatechnologieën zijn de studenten afwachtend en baseren hun keuzes op het gedrag van anderen.

Vooruitkijken - 15 min

Veel bedrijven sturen allerlei e-mails. Dit kan reclame zijn of nieuwsbrieven om jou op te hoogte te houden van ontwikkelingen in het bedrijf. Deze mails ontvang je misschien omdat je korting kreeg bij een aankoop wanneer je jouw e-mailadres zou opgeven of omdat je bij een online aankoop een account hebt aangemaakt. Hoe kun je met dat soort mail omgaan?

Opdracht 1

Maak ruimte voor een introductiespel: ‘Over de streep’. Stel de klas vragen over hun mediagebruik. Waarbij ze naar de andere kant van de denkbeeldige streep lopen als ze dit hebben of hebben gedaan.

Tip: er zijn twee manieren om dit spel te spelen. Bij elke vraag kunnen studenten weer ‘achter’ de streep worden geplaatst, maar het kan ook interessant zijn om de studenten bij een positief antwoord op de vraag een stap naar voren te laten doen en bij een negatief antwoord een stap naar achteren. Om verschillen tussen studenten te benadrukken, kunnen ze elkaar hand vasthouden zodat ze voelen wanneer de afstand tussen elkaar groeit.

  • Wie heeft er Facebook?
  • Wie heeft er TikTok?
  • Wie gebruikt er … Snapchat?
  • Wie gebruikt er …. Pinterest?
  • Wie gebruikt er … Instagram?
  • Wie krijgt daar –bijna– dagelijks mail van?
  • Wie heeft de voorwaarden gelezen voor of tijdens het gebruik van Facebook?
  • Wie schermt zijn profielen af op sociale netwerksites?

Wanneer de vragen zijn beantwoord, weten studenten van elkaar waar ze staan in het medialandschap.

Uitvoering - 40 min

Wat kan je doen wanneer je teveel e-mails krijgt van bedrijven of organisaties? Veel nieuwsbrieven hebben onderaan de mail het volgende staan: Te veel nieuwsbrieven? Klik hier om je af te melden. Verschillende mailboxen bieden je ook een service aan om automatisch je inbox op te ruimen. Microsoft Outlook doet dit aan de hand van de regelfunctie. Doorloop met de klas de stappen in hun schoolmail.

Naast veel mailverkeer kan je instellingen van sociale mediakanalen aanpassen. Lees hier alles over de aanpassingen van privacy-instellingen van netwerkplatform LinkedIn of bekijk de tutorial. Dit geldt uiteraard voor alle sociale mediakanalen. Deze video legt bijvoorbeeld uit hoe je jouw privacy beschermt op Facebook. Of lees hoe je bepaalt wie jouw profielfoto op Facebook kan zien. De instellingen op applicaties zoals Snapchat, TikTok of Instagram zijn uiteraard ook aan te passen.

Aan de hand van de eerste opdracht kan worden besloten welke sociaal mediakanaal klassikaal wordt doorlopen. Wanneer de meeste studenten aangaven actief te zijn op TikTok, is het aan te raden deze tutorial te tonen. Na het doorlopen van de stappen gaan de studenten in groepsverband samenwerken.

Opdracht 2: Denken – Delen – Uitwisselen

Verdeel de klas in groepen van twee tot vier studenten. De groepen bespreken met elkaar hoe zij hun privacy-settings hebben ingesteld. Ze overleggen of ze dit zouden willen veranderen en hoe ze dit moeten doen. Binnen de groep vertelt elk lid hoe hij/zij/die de privacy-instellingen van sociale media en/of mail heeft ingesteld. Vervolgens kiest de groep voor één online platform en zoeken ze op YouTube een tutorial die volgens hen de beste uitleg geeft over de privacy-instellingen van dat platform. De verschillende tutorials worden door de studenten geüpload naar Padlet. Na afloop legt elke groep kort uit wat het belangrijkste element is in de video die zij hebben gevonden.

Tip: de bewustwording kan worden vergroot wanneer je de studenten als huiswerk opgeeft om enkele tips te delen met vrienden of familieleden. Laat ze in een volgende les terugkoppelen met wie ze het hebben gedeeld en of de ander werkelijk aanpassingen heeft gemaakt.

Terugkijken - 5 min

Vraag klassikaal terug wat de studenten het belangrijkste vonden van deze les. Hoeveel van de studenten gaan of willen hun instellingen veranderen? Wat heb je vandaag geleerd?

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie