JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Experimenteren met nieuwe online tools

De studenten maken kennis met nieuwe applicaties en ontdekken hoe ze nieuwe apps kunnen inzetten om persoonlijke doelen te bereiken.

Experimenteren met nieuwe online tools
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Device per student
In te zetten bij:
Mediawijsheid | SLB | ICT

Competentie

Thema

Tools en apps strategisch inzetten.

Lesdoelen

  • De student kan verwoorden hoe applicaties zowel positief als negatief bijdragen aan zijn/haar/hun eigen leven;
  • De student kan verschillende applicaties analyseren op basis van functionaliteit.

Te leveren producten

Korte presentatie over de werking van applicaties.

Beginsituatie

De student is een actief gebruiker van diverse nieuwe media.

Vooruitkijken - 10 min

Begin de les met een inleiding. Houseparty, Snapchat, Bunq, Twitter met een nieuwe vormgeving. Elke dag komen er nieuwe apps bij. De meesten zijn heel handig om strategisch te gebruiken. Je kunt ze inzetten om snel een email te beantwoorden, je bankrekening bij te houden, een baan te vinden, mee te praten over van alles en nog wat, maar ook om posters te maken, je handtekening ergens onder te zetten, bonnetjes declareren etc.

Opdracht 1
Stel via AnswerGarden de volgende vragen aan de studenten:

  • Welke apps gebruik jij vaak?
  • Waar gebruik je deze apps voor?
  • Heb je apps op je telefoon staan die je eigenlijk nooit gebruikt?

Uitvoering - 30 min

Opdracht 2
Laat de studenten experimenteren met applicaties. Maak groepen van drie tot vier studenten. Geef de opdracht om zes gratis apps te downloaden in de Appstore of Playstore. Het kan daarbij helpen om de studenten te verwijzen naar de catalogus van iTunes.

Laat ze in hun groep de verschillende applicaties analyseren door ze de volgende vragen te laten beantwoorden:

  • Waar kan je de app voor gebruiken?
  • Wat zijn voordelen van de app?
  • Wat zijn doelen die je met deze app kunt realiseren?
  • Hoe kan jij de app inzetten om je doel te bereiken?
  • Want zijn nadelen van de app?
  • Zou je de app aan iemand aanraden? Waarom wel/niet?

Vervolgens moeten ze beslissen welke app ze willen presenteren aan de klas.

Tip: een app zoals Magister is nu erg handig in het leven van een student. Je ziet je rooster en je kan je cijfers bijhouden. Wanneer de studenten straks niet meer studeren maar in het werkveld aan de slag gaan, kunnen er ook apps zijn die dan belangrijk zijn. Laat de studenten zoeken naar een app die nu veel wordt gebruikt in de branche.

Voorbeeld
Analyseer hoe je de apps kan gebruiken:
Trello, (to do, doing, done). Je kunt met deze app je eigen to do lijstjes maken of deze delen met anderen en samenwerken in de app.

Voordelen:
Overzichtelijk aangegeven wat je nog moet doen, waar je mee bezig bent en wat je al hebt gedaan. Je kunt er deadlines aan toevoegen en er handig mee samenwerken. Ook kan je direct contact hebben met mensen die in de projectgroep zitten. Je weet waar iemand mee bezig is, zodat je diegene kunt helpen. Het is zeer gebruiksvriendelijk.

Nadelen:
Soms teveel informatie (overzicht raakt zoek).

Doelen die je met deze app kan realiseren:
Plannen en samenwerken.

Hoe kan jij ze inzetten om je doel te bereiken?
Gestructureerd plannen en samenwerken. SMART doelen makkelijk overzien.


Opdracht vereenvoudigd

In plaats van het downloaden van nieuwe applicaties kunnen de studenten ook kritisch gaan kijken naar de apps die ze op hun eigen telefoon hebben staan. Laat de studenten eerst individueel een overzicht maken van alle applicaties. Vervolgens wordt er in een tweede kolom genoteerd waar de app voor wordt gebruikt. Welke toepassing heb je het vaakst nodig? Welke applicaties zou je eigenlijk kunnen verwijderen?


Verdiepingsopdracht

Laat de studenten uitzoeken hoe de makers van de applicatie geld verdienen. Want hoe kan het dat een gratis app toch kan bestaan?

Sommige applicaties hanteren het ‘freemium-model’. Daarbij zijn de eerste stappen in de applicatie gratis, maar moet er voor bepaalde onderdelen in de app worden betaald. Andere applicaties verdienen geld doordat er advertenties worden aangeboden in de app (Frankwatching).


 

Terugkijken - 20 min

Laat de studenten een korte presentatie geven over één van de zes onderzochte applicaties. Elke groep beslist zelf welke applicatie voor hen favoriet is en wordt gepresenteerd aan de klas.

De klas geeft feedback op de presentatie, maar ook op de app. Dit kun je doen door de app een cijfer te geven en studenten zo een rangschikking te laten maken van handigste/beste app tot de minst handige/slechtste app.

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie